tirsdag den 2. februar 2016

DETOX ved hjælp af spiselig Tang?


Billedet er et selvportræt
fra efteråret 2006.
Vant til, som jeg var,
at se mig selv i øjnene
i et spejl, var jeg
forundret over
den renhed
og det lys
jeg havde fået
i øjnene.
Jeg var blevet kureret
for kronisk forstoppelse,
takket være dagligt
indtag af lidt
af de forskellige
tangtyper,
hvilket jeg gik igang
med i forsommeren.
Jeg kunne huske,
hvad jeg før da
så i det lille spejl
på væggen dér.
Et tåget, mat blik.
Jeg kunne også
huske at være
tung i hovedet
om morgenen,
i stedet for at vågne som nu
frisk og veludhvilet
som en havørn.
Jeg kunne huske, jeg havde læst
i Hanne Kirsteins bog
TANG en gave fra havet,
at Tang som det eneste
fødemiddel kan udrense,
hvad der måtte være
af forurening i kroppen.
Men det var næsten
for godt til at
være sandt.
Imidlertid beholdt jeg
det klare blik.
Jeg har opretholdt
det daglige indtag
af spiselig Tang
og gør det
fortsat.
Jeg tænkte,
når Hanne Kirstein
allerede i 1991
kunne finde
evidens for
Tang som DETOX,
så må der da
være flere kilder,
der hævder det samme.
Ved tålmodig research
fandt jeg det her dokument,
(Klik på linket for at se det)
Det er tre amerikanske
læger, der deler erfaring
om, hvordan mennesker
med alvorlige lidelser
får nemmere ved
at komme sig
ved hjælp af
at få udrenset
giftige tungmetaller,
takket være bl.a.
Alginat fra brune
tangtyper.
Dokumentet
er fra 2007.
Eftertiden
har båret vidnesbyrd
for samme synspunkt.
Jeg tænker, i grunden
er evidens/bevis
vel et spørgsmål
om SELV at afprøve
en påstand som denne
på sin egen krop,
med sig selv
som forsøgskanin?
Måske skal man
personligt lige så langt ud
på vor Herres mark
at stå, som jeg
var i vinteren 2006,
før valget af et
grænseoverskridende
tiltag bliver tillokkende.
I dag er jeg bare
lykkelig for,
jeg undgik at
få foretaget en stomi
og at min affaldsudskillelse
gennem tyktarmen
fortsat foregår
væsenligt mere
uanstrengt.
Jeg fik den tjekket
teleskopisk
for et års
tid siden.
Den er sund og rask.
I forhold til hvor
mareridsagtigt
det var ikke
at kunne komme af
med det, der trængte
til at komme ud,
er det hver dag
en stor befrielse
at kunne sidde
på brædtet
og kunne
give nemt slip
på det.
♥ ♥ ♥